Ситуацію у Тернопільській Єпархії коментує Наталія Шевчук, голова Фонду пам’яті Блаженнішого Митрополита Мефодія
Завдяки сюжету ТСН сотні тисяч, якщо не мільйони, телеглядачів відкрили для себе сумну правду: священник — це не синонім святого. «Веселий піп» з «веселими дівчатами» пишуть у соціальних мережах про владику Мстислава і його партнерок по розвагам у шинку. Але не будемо покладати повноту відповідальності на церковного ієрарха, який збочив з чернечого шляху. А, тим паче, на дівчат, яким, ймовірно, й на думку не спало, що чудернацький бородатий розбишака, який кружляв їх у танках та вимахував кулаком, — чернець, який приносив обітницю безшлюбності та очільник Автокефальної Церкви на Тернопільщині…
Поставимо питання інакше: а що ми, вірні УАПЦ, зробили для того, щоби такі ситуації не могли мати місце у нашій Церкві?
Гадаєте, православні або католицькі священики, до прикладу в Америці, не вживають алкогольних напоїв? Звісно ж, уживають. Але західний світ привчив духовенство до режиму прозорості. Ти можеш пообідати у барі та замовити кухоль пива. Але якщо ти дозволиш собі упитися, то маєш бути готовим до публікації у соціальних мережах, скандалу на парафії і, зрештою, — до репутаційних збитків, а, можливо, і до звільнення.
Людські вади існують на всіх континентах. І клірики тут не виняток. Але «правила гри» — різні. Клірики у західному світі змушені рахуватися зі своїми вірянами та суспільною думкою. А клірики у пострадянському світі — вважають себе членами касти «недоторканих», тобто людьми, яким дозволено усе: сідати за кермо у нетверезому стані, бути завсідником шинків та ресторанів, недбало ставитися до служби та проповіді, зухвало спілкуватися з нижчими за саном або вірянами.
Аби, пробачте на слові, «веселі попи» не швендяли по шинках, мають існувати певні інституції, які б запобігали попівському «бєзпрєдєлу». За логікою такою інстанцією має бути декан або архієрей. А що робити, коли бешкетник виявляється сам архієреєм? Або коли священики пиячать разом зі своїм архієреєм, як це, власне, і було у випадку з владикою Мстиславом та священиками храму Різдва Христового?
В сучасній Україні у священика є випробувані способи уникнути заслуженого покарання. Оскандалений священник УПЦ МП може перебігти до УПЦ Київського Патріархату. А коли йому не поталанило і проблеми з’явилися і там, — перейти до УАПЦ. Гадаєте, що наша Церква — останній «пункт призначення»? Помиляєтесь! Є ще купа маргінальних юрисдикцій… «Хочете мене зняти?», — опонуватиме єпископу такий манрований «веселий піп». «Що ж, тоді я з громадою переходжу до іншої юрисдикції». І все… Єпархія, звісно, може виграти від втрати скандального клірика. Але вона буде змушена втратити і парафію…
Зарадити у цій ситуації може церковна громада. Священики можуть уявляти себе кимось на кшталт поганських жерців, яким «все дозволено», бо вони — жреці. Але у громади завжди є спосіб нагадати такому поганцеві, що сам по собі, без громади — він, власне, ніхто… Зауваження, скарга архієрею, нарешті, ультиматум: або ти будеш жити за совістю або звільняй місце іншому, побожнішому, кандидатові.
«Веселі священики» знають про ці можливості церковної громади. Тому й нерідко намагаються у той або інший спосіб контролювати громаду та належне їй майно (включно з храмовою спорудою). Один з найпоширеніших способів такого контролю — кооптування до складу громади («десятки») своїх родичів або приятелів. «Вам потрібно буде лише рахуватися на папері», — кажуть «веселі попи» у таких випадках. Люди погоджуються, іноді навіть з радістю. Мовляв, будемо ближче до Церкви, ближче до Бога. І таким чином, часто несвідомо, допомагають несумлінним клірикам стати на парафії «царем і Богом».
Саме так, на жаль, і сталося у храмі Різдва Христового, де на 4-й день після смерті Блаженнішого Митрополита Мефодія потаємно від більшості громади були змінені члени «десятки». Церква сумувала за своїм Предстоятелем. А дехто у цей час не сумував, а «ділив» храм, намагався перетворити церковну громаду на «закрите акціонерне товариство».
Серед списку “десятки” громади єдине справжнє відношення до храму має лише багатолітня тружениця – Головко Ганна Миколаївна.
Сюжет ТСН увірвав терпець тисяч православних на Тернопільщині. Ми розуміємо — так бути більше не може. А отже, надійшов час ліквідувати це сумнівне ЗАО. Храм Різдва Христового — це не приватний бізнес «веселих попів», а історична святиня українського православ’я. А отже він не може належати «десятці», яка складається з родичів «веселих попів».
Соц.медіа