Дізнайтесь про захоплюючі дослідження та історію Почаївської Лаври на першій Всеукраїнській конференції, де пролунала позиція протоієрея Василя Хоміцького.

Протоієрей Василь Хоміцький розкрив велич Свято-Успенської Почаївської Лаври для православ’я та дослідив історичні аспекти української святині

На Тернопільщині, науковці та священнослужителі автокефальної Православної церкви України нещодавно провели першу Всеукраїнську наукову конференцію в місті Кременці. Учасники обговорювали історію та сьогодення Почаївської лаври.

Слово надавалось і протоієрею Василю Хоміцькому до вашої уваги пропонуємо його позицію присвяченій темі Свято-Успенської Почаївської Лаври величної святині українського народу :

Слава Ісусу Христу, Ваше Високопреосвященство, пане ректоре, шановне товариство!

Найперше, я хочу звернути вашу увагу на те, що протягом тривалого часу ми розглядали фотографії Почаївської лаври. На жаль, фотографії не вдалося передати те, що відбувається на відстані 14 кілометрів перед Лаврою. Саме там виникла міжконфесійна суперечка між греко-католиками та православними, і слід зауважити, що саме ця відстань відділяє Почаївську Лавру від Підкаменецького кляштору. Ці дві значущі архітектурні споруди не виникли без причин, адже Підкаменецький кляштор виступав в захисті латинізації та римо-католицизму, тоді як Почаївська Лавра відстоювала православність під керівництвом митрополита Огієнка.

Мені поставили завдання дослідити та віднайти перші згадки про чернецтво в Почаєві, і я знайшов три джерела, які свідчать про те, що чернецтво на цих землях почало формуватися ще під час існування Великоморавської держави в IX столітті.

Під час моїх досліджень в інтернеті я натрапив на ікону Чуда Матері Божої в Почаєві, де зображені ченці, селяни та Божа Мати з короною. Один священик помітив, що селянин на іконі взутий в лапті, і запитався, чому адже в Україні не ходили в лаптях. Ця дискусія відкрила нові перспективи щодо розвідки історії лаптів, оскільки Почаїв був оточений лісистими місцевостями і це могло бути поясненням для використання лаптів, як тоді називали таке взуття ще -личаки.

НАШ ТЕЛЕГРАМ

Окрему увагу слід приділити спробі розібратися з першою будівлею храму, яку в 1213 році відвів для себе і зводив преподобний Мефодій. Важливо зазначити, що існують різні джерела, які висловлюють різні точки зору щодо права на існування та критики окремих фактів з історії Почаївської Лаври. У 15 столітті ігумен Модест відіграв важливу роль у врятуванні ченців, які страждали від якоїсь невідомої хвороби-пошести в монастирі. Також варто згадати Берестейську унію, яка була спробою знищити українську ідентичність та перетворити православних українців на католиків. Проте, у той самий час в Європі відбувалася реформація, що вплинула на українську історію.

Важливо відзначити Анастасію Заславську, яка вирішила перекласти Біблію українською мовою, а також Ганну Гостку, яка боролася з поширенням католицизму на Волині. Заповіти цих видатних особистостей свідчать про їхню глибоку віру та відданість ідей православ’я.

Не можна не відзначити владику Нестора, який виступив на захист Почаївської Лаври в той час, коли почалася критика і суперечки щодо прав на її власність.

Важливо дослідити історію Троїцького Собору, побудованого Домошевськими, споруди, що все-таки збереглася в історичному значенні.

Нагадаю, 1720 року відомий Мойський Собор, рішення нищити все православне і Собор був знищений. Ця подія пов’язана з прийнятими рішеннями не служити з православними, не використовувати православну літературу та повною ізоляцією від православних священиків.

На завершення, важливо відзначити, що історія Почаївської Лаври є складною та заслуговує на кропітку увагу та подальше дослідження історичних матеріалів. Спільними зусиллями ми можемо збагатити наше розуміння історії цього унікального місця.