Великий архієпископ і вселенський патріарх Варфоломій розмірковує про важливість екологічних ініціатив, зв’язок між екологічними проблемами та соціальною справедливістю, а також ролю святої Євхаристії в збереженні природи та прав людини.

З милосердям Бога до повноти Церкви

† ВАРТОЛОМІЙ

З БОЖОГО МИЛОСЕРДЯ АРХИЄПИСКОПА КОНСТАНТИНОПОЛЯ-НОВОГО РИМА

І ВСЕЛЕНСЬКИЙ ПАТРІАРХ

ДО ПОВНОТИ ЦЕРКВИ

МИЛІСТЬ, МИР ТА МИЛОСЕРДЯ ВІД ТВОРЦЯ ВСЬОГО ТВОРІННЯ

ГОСПОДЬ НАШ БОГ І СПАСИТЕЛЬ ІСУС ХРИСТОС


Високопреосвященні брати Архієреї та улюблені в Господі діти,

З ласки Начальника і Досконалителя нашої віри ми сьогодні входимо в новий церковний рік і в тридцять п’ятий раз святкуємо псалмами та гімнами День охорони навколишнього природного середовища.

Ми радіємо резонансу екологічних ініціатив Вселенського Патріархату не лише в християнському світі, але й в інших релігіях, у парламентах і серед політиків, у сфері громадянського суспільства, науки, екологічних рухів та молоді. Зрештою, екологічну кризу як глобальний виклик можна вирішити лише через міжнародну активізацію та мобілізацію.

Ми також висловлюємо наше задоволення, що люди остаточно зрозуміли безпосередній зв’язок між екологічними та соціальними проблемами, а особливо той факт, що знищення природного середовища в першу чергу впливає на бідних серед нас. Поєднання екологічної та соціальної діяльності створює надію на наше майбутнє, оскільки ми можемо мати сталий розвиток і прогрес лише тоді, коли ми одночасно дбаємо про цілісність творіння та захист людської гідності та прав людини.

Характерно, що сьогодні робиться акцент на «екологічну експансію» прав людини. Справді, люди говорять про «четверте покоління» прав — поряд з індивідуальними та політичними, соціальними, культурними, а також правами солідарності — які стосуються забезпечення їхніх екологічних передумов. Боротьба за права людини не може ігнорувати той факт, що цим правам загрожує зміна клімату, брак питної води, родючого ґрунту та чистого повітря, а також «деградація довкілля» загалом. Протистояти наслідкам екологічної кризи необхідно перш за все на рівні прав людини. Само собою зрозуміло, що ці права, у всіх своїх аспектах і вимірах, складають нероздільну єдність і що їх захист є нерозривним.

Саме в цьому контексті ми також повинні включити та оцінити жахливі наслідки, спричинені вторгненням Росії в Україну, яке пов’язане з жахливим екологічним руйнуванням. Будь-яка війна є також війною проти створіння так само, як і серйозною загрозою природному середовищу. Забруднення атмосфери, води та землі через бомбардування, ризик ядерного голокосту, випромінювання небезпечної радіації від атомних станцій, що виробляють електроенергію, канцерогенний пил від вибухів будівель, знищення лісів і виснаження орної сільськогосподарської власності — все це вони свідчать про те, що люди та екосистема України зазнали і продовжують зазнавати незлічених втрат. Повторюємо рішуче: треба негайно припинити війну і розпочати щирий діалог.

НАШ ТЕЛЕГРАМ

Перед усіма цими викликами Свята Велика Церква Христова продовжує свою боротьбу за цілісність творіння, усвідомлюючи, що її турбота про природне середовище є не просто додатковою діяльністю в її житті, але її істотним вираженням і реалізацією як розширенням Пресвята Євхаристія в усіх формах і вимірах нашого доброго свідчення у світі. Це також був дорогоцінний спадок піонера екологічної теології, покійного митрополита Іоанна Пергамського. Визнаючи його величезний внесок, ми завершуємо це Патріарше послання з нагоди свята Індиктону тим, що він пише про Пресвяту Євхаристію як цілісну відповідь на актуальні екологічні проблеми: «У Божественній Літургії природний і матеріальний світ, поряд з усіма почуттями беруть участь у нерозривній єдності. Немає антитези між суб’єктом і об’єктивною реальністю, немає позиції підкорення людським розумом навколишнього світу. Цей світ не існує навпроти, не є об’єктом людини, але прийнятий і спільний. Святе Причастя – це не тільки наша єдність з Богом та іншими, але також прийняття їжі, прийняття та оцінка природного середовища, включення, а не просто споживання матерії. Священність, яка супроводжує таке ставлення, божественне тремтіння, яке пронизує такі стосунки, є діаметральною протилежністю технології та відповіддю на нашу екологічну проблему. Пресвята Євхаристія також є найкращим, що може запропонувати сучасному світу Православ’я». Цей світ не існує навпроти, не є об’єктом людини, але прийнятий і спільний. Святе Причастя – це не тільки наша єдність з Богом та іншими, але також прийняття їжі, прийняття та оцінка природного середовища, включення, а не просто споживання матерії. Священність, яка супроводжує таке ставлення, божественне тремтіння, яке пронизує такі стосунки, є діаметральною протилежністю технології та відповіддю на нашу екологічну проблему. Пресвята Євхаристія також є найкращим, що може запропонувати сучасному світу Православ’я». Цей світ не існує навпроти, не є об’єктом людини, але прийнятий і спільний. Святе Причастя – це не тільки наша єдність з Богом та іншими, але також прийняття їжі, прийняття та оцінка природного середовища, включення, а не просто споживання матерії. Священність, яка супроводжує таке ставлення, божественне тремтіння, яке пронизує такі стосунки, є діаметральною протилежністю технології та відповіддю на нашу екологічну проблему. Пресвята Євхаристія також є найкращим, що може запропонувати сучасному світу Православ’я». включення, а не просто споживання матерії. Священність, яка супроводжує таке ставлення, божественне тремтіння, яке пронизує такі стосунки, є діаметральною протилежністю технології та відповіддю на нашу екологічну проблему. Пресвята Євхаристія також є найкращим, що може запропонувати сучасному світу Православ’я». включення, а не просто споживання матерії. Священність, яка супроводжує таке ставлення, божественне тремтіння, яке пронизує такі стосунки, є діаметральною протилежністю технології та відповіддю на нашу екологічну проблему. Пресвята Євхаристія також є найкращим, що може запропонувати сучасному світу Православ’я».

Благословенного церковного року бажаємо, брати і діти в Господі!

1 вересня 2023 р

† Варфоломій Константинопольський

Ревний молитель за всіх перед Богом

Джерело: ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟN ΠΑΤΡΙΑΡΧEION