Окупанти викрали в Україні десятки тисяч мистецьких цінностей – це найбільше пограбування мистецтва з часів Другої світової війни та мета позбавити Україну її культурної спадщини.

Одного ранку наприкінці жовтня російські війська перекрили вулицю в центрі Херсона і десятками солдатів оточили витончену стару будівлю. Під’їхало п’ять великих вантажівок. Це був ретельно спланований високоорганізований штурм у військовому стилі на художній музей.

За словами очевидців, протягом наступних чотирьох днів Херсонський обласний художній музей був очищений, російські війська «метушилися, як комахи», вантажники вивозили тисячі картин, солдати поспішно загортали їх у простирадла. Про це йдеться у статті The New York Times, пише «Міжнародний кур’єр».

«Такі шедеври, яких більше немає на світі, вантажили як сміття», – розповідає зі слів співробітників директор музею Аліна Доценко.

Коли вона повернулася в музей на початку листопада і зрозуміла, скільки вкрадено, вона сказала: «Я мало не збожеволіла».

Вінниця. Маріуполь. Мелітополь. Каховка. Музеї мистецтва, історії та старожитностей. Коли Росія спустошила Україну смертоносними ракетними ударами та жорстокими звірствами проти мирного населення, вона також пограбувала національні культурні установи, де були деякі найважливіші твори України та її предків.

Міжнародні експерти з мистецтва кажуть, що це пограбування може бути найколективнішим пограбуванням мистецтва з часів, коли нацисти пограбували Європу під час Другої світової війни.

У Херсоні українські прокурори та адміністратори музею кажуть, що росіяни викрали понад 15 тисяч предметів образотворчого мистецтва та унікальних артефактів. Вони витягли бронзові статуї з парків, книги з наукової бібліотеки на березі річки, сховали в коробки 200-річні залишки коханця Катерини II Григорія Потьомкіна і навіть викрали єнота із зоопарку, залишивши за собою порожню клітку.

Українські чиновники кажуть, що російські війська пограбували чи пошкодили понад 30 музеїв – у тому числі кілька у Херсоні, а також інші у Маріуполі та Мелітополі, які залишаються під російською окупацією. Оскільки українські слідчі все ще каталогізують втрати зниклих картин, стародавніх стел, бронзових горщиків, монет, намисто та бюстів.

Пограбування є навряд чи випадковою чи опортуністичною неналежною поведінкою кількох військовослужбовців, які погано поводилися, кажуть українські чиновники та міжнародні експерти, або навіть бажанням отримати швидкий прибуток на чорному ринку. Вони вважають, що ці крадіжки є широкомасштабним нападом на українську гордість, культуру та ідентичність, що відповідає імперській позиції президента Росії Владіміра Путіна, який постійно принижував ідею України як окремої нації.

«Це не те, що солдат кладе срібну чашу у свій рюкзак, – сказав Джеймс Реткліфф, головний радник The Art Loss Register, лондонської організації, яка займається пошуком викраденого мистецтва. – Це набагато, набагато більший масштаб».

В одному музеї в Мелітополі свідки розповіли, що таємничий чоловік у білому лабораторному халаті прибув, щоб обережно в рукавичках та пінцетах витягти найцінніші предмети з колекції, зокрема золоті вироби Скіфської доби, виготовлені 2300 років тому. Коли він діставав безцінні пам’ятки старовини, за його спиною міцно стояв загін російських солдатів на випадок, якщо хтось спробує його зупинити.

У кожному випадку мародерства свідки – включаючи сторожів, охоронців та інших працівників музею, які казали, що на них чинили тиск чи змушували допомогти – повідомляли про централізовано контрольовану операцію під керівництвом експертів.

«Шокований – це не те слово. Я розлючений, – сказав в ефірі міністр культури України Олександр Ткаченко під час огляду розграбованого Херсонського художнього музею, помітно засмучений. – Якби вони вкрали нашу спадщину, вони вірять, що ми не жили б і не творили. Але ми будемо.

В українців важкі бої. Рої дронів знищують критично важливу інфраструктуру, занурюючи тисячі людей у темряву. Величезні території на півдні та сході залишаються окупованими, а кожен третій українець змушений тікати з дому.

Але навіть попри війну група українських юристів та мистецтвознавців день і ніч працює над збиранням доказів для того, що стане майбутнім переслідуванням культурних злочинів. З тьмяно освітлених офісів у морозних будинках без електрики та опалення, у рукавичках та вовняних шапках у приміщенні вони складають ретельні списки зниклих предметів, прочісують музейні записи та намагаються ідентифікувати потенційних свідків та колабораціоністів, які могли допомогти росіянам.

Українці також співпрацюють із міжнародними мистецькими організаціями, такими як The Art Loss Register, щоб відстежити награбовані твори.

«Кожен на артринку насторожений, – сказав Реткліфф. – Кожен аукціонний будинок, який побачить матеріали з України, почне ставити багато запитань».

За його словами, організація вже зареєструвала понад 2000 предметів з України, які, як вважають, вкрали.

Українці звинувачують росіян у порушенні міжнародних договорів, які забороняють розкрадання предметів мистецтва, таких як Конвенція про захист культурних цінностей у разі конфлікту 1954 року. Договір, створений після Другої світової війни, закликає тих, хто підписався, «заборонити, запобігати і, якщо необхідно, припинити будь-яку форму крадіжки» культурних цінностей. Його підписали і Україна та Росія.

Але росіяни перевернули наратив і представили свої дії не як крадіжку, а як звільнення.

«Без паніки», – казав Кирило Стремоусов, заступник голови окупаційної адміністрації Херсона, коли у жовтні пояснював, що сталося зі статуями, які зникли з Херсона. Він зазначив, що коли бойові дії припиняться, пам’ятники «обов’язково повернуться», і що «все робиться на користь збереження історичної спадщини Херсона». Статуї ще не повернуто.

Багато картин викрадені з Херсонського художнього музею, включаючи улюблені класичні твори, такі як «Піке на березі річки. Захід сонця» мініатюриста Івана Похітонова та «Осіння пора» Георгія Курнакова нещодавно з’явилися в музеї Криму, який Росія відібрала в України у 2014 році.

Директор музею Андрій Мальгін навів знайоме обґрунтування. «Ми маємо 10 000 штук, і ми їх інвентаризуємо», – сказав він іспанській газеті El País. Він сказав, що його музей зберігає колекцію для власного захисту.

Це не перше втручання Росії в українське мистецтво чи культуру. Упродовж сотень років за часів Російської імперії, а потім у 20 столітті за радянських часів Москва постійно намагалася придушити українську мову та все, що зміцнювало українську ідентичність.

Після захоплення Росією Криму Інтерпол заявив про розшук 52 картин українських художників, незаконно переданих до художнього музею в Сімферополі.

Тому цього разу, коли у лютому вибухнула війна, українські чиновники поспішили загорнути відкриті статуї в оболонки з мішків із піском та перенести дорогоцінні витвори мистецтва у підземні сховища. Але росіян було не так легко стримати.

У Мелітополі російські солдати викрали директора та наглядача художнього музею, а зрештою знайшли у підвалі скіфське золото, заховане у картонних коробках.

У Херсоні після втечі Аліни Доценко до Києва проросійські колаборанти захопили художній музей. У серпні добре одягнена делегація з кримських музеїв прибула, щоби оглянути експозицію. Але вони не мали багато часу. З трьох боків наступали українські війська. У жовтні російський контроль над Херсоном руйнувався швидше, ніж очікувалося. У художній музей кинулися російські агенти, щоб якнайшвидше все вивезти.

«Вивіз відбувся за участю фахівців музею, але з грубими порушеннями транспортування та пакування творів, – розповів Віталій Титич, український юрист, який входить до спецпідрозділу з документування військових злочинів проти культурної спадщини України. – Картини спішно виймали з рам, розбивали рами, також ушкоджували чи руйнували культурні об’єкти».

“Багато творів, – скаржився він, – будуть втрачені”.

Ходити зараз музеями Херсона пригнічує. Практично всі тисячі картин, написаних маслом, які зберігалися в підвалі художнього музею, і комп’ютерні записи, що їх документують, зникли.

«Я дочка офіцера, який виховав мене сильною, але я два тижні проплакала, – сказала Аліна Доценко, яка 45 років пропрацювала у художньому музеї. – Ні, я не плакала, я плакала. Я гризла стіни. Я гриз».

Через дорогу в Херсонському краєзнавчому музеї одна за одною стоять розбиті вітрини. Денис Сікоза, інспектор культурних об’єктів Херсонського уряду, стояв перед останками вишуканої скляної чашки п’ятого сторіччя, вдивляючись у черепки.

«Вони зламали це, намагаючись вкрасти, – тихо сказав він. – І був лише один такий».