Возлюблені брати та сестри!
З ласки Божої ми вступаємо у святі дні Великого посту.
Свята Церква вживала і продовжує вживати в ці дні всіх заходів для нашого спасіння. Вдягнувшись в одяг ремствування і жалю, вона підносить голосне волання плачучи про наші гріхи, наповнює наші душі покаянними псалмами і молитвами, що призводять до розчулення, сліз, і покаяння. Ставить нам у приклад великих грішників, які навернулися і великих праведників, котрі все своє життя перебували в покаянні й пості.
Пустелі Сирійська та Йорданська, степи Аравії та Африки були свідками високих подвигів посту. Так, три отроки Ананія, Азарія та Мисаїл від стримування зробилися міцніші і кращі тілом, ніж ті отроки, котрі годувалися від царського столу. Багатьох посників бачили перебуваючими в повітрі під час молитви, деякі подвижники ходили по воді.
Так, Марія Єгипетська, котра багато років перебувала в пустелі й угамувала тіло своє, до того очистила і освятила його, що могла стояти у повітрі й ходити через Йордан. Але для нас є інші приклади, найбільш близькі до нас, це – святителі Димитрій Ростовський, Інокентій Іркутський, преподобний Сергій, які подають нам приклад посництва. Чим і зміцнювалися вони благочесті, молитвою і постом.
Піст – найкращий і дієвий засіб для перемоги розтлінної хтивості та гріховних звичаїв. Він приборкує гріховні почуття і ослаблює їхній вплив на дух, обмежує вимагання плоті й спонукає її бути слухняною рабою свого владики – душі.
Під час посту вся наша зовнішня людина більш служить внутрішньому: очі ясніше бачать красу чесноти, вухо краще чує голос спасіння, язик підносить молитву і славослов’я, руки легше здіймаються до доброго діла, ноги скоріш поспішають у дім Господній, все єство наше робиться здібнішим до благочестя.
Більша частина божественних одкровень подана людям під час тривалого посту, це і є доказ, що через піст душа підноситься і стає здатною до сприйняття вищого божественного світу. Пророки Ілія і Даниїл вийшли з училища посту, Іоан Предтеча постом виховувався в людину, більше якої “ немає серед народжених жінками”, Сам Господь наш Ісус Христос постом готувався до служіння роду людському.
Дорогі браття та сестри!
Піст, який є джерелом благ духовних, є благодійним і для нашого тіла. Піст – джерело і охоронець здоровя нашої тлінної природи.
Св. Єфрем Сірін називає піст ’’батьком здоров’я’’ , а Св. Іоан Златоуст – паростком, вважаючи нестриманість коренем хвороби. Тому Св. Василій Великий “закликає до нього хворих, як до подавача здоров’я і здорових, як до охоронця їхньої міцності”. І дійсно, кому невідомий руйнівний для здоров’я вплив нестриманості та пересиченості?
Люди котрі не знають посту, ще в молодих літах втрачають свіжість і міцність сил, у середньому віці піддаються хворобам, які притаманні старості. Працелюбні пустельники, котрі стримувалися від надмірного споживання їжі, благочестиві посники, які незнали розкошів, перебували в доброму здоров’ї, а ті, що пестили своє тіло і задовольняли його вимоги, були слабі і хворі.Чи пренесе нам, свята Чотиридесятниця таку або подібну користь, нашій духовній і тілесній природі? Чи відчуємо ми в своїй душі добрі плоди посту?
Сміливо та впевнено можемо сказати так, ті котрі з користю пройдуть поприще посту і сподобляться причаститися Тіла і Крові Христових, очищеними і просвітленими, бачити страсті Господні, йти на Голгофу, і біля гробу божественного Страдальця в дусі радості очікувати Його Живоносне Воскресіння.
Поспішаймо ж до милосердого і щедрого Бога, поки обійми любові Його відкриті грішникам. Нехай ніщо не втримує нас, ні безліч гріхів , ні велич Того, Хто приймає. До Нього приступали великі грішники і одержали зцілення, мир, радість і благодать.
Амінь!
Духівник Фонду пам`яті Блаженнішого Митрополита Мефодія
митрофорний протоієрей Роман Будзинський
Соц.медіа